نصب دکل دوربین مدار بسته

سیستم های نظارت تصویری از سالها قبل به عنوان ابزاری مهم در بحث نظارت و ایجاد امنیت مورد استفاده قرار بوده اند.

با توجه به سابقه طولانی این سیستم ها، تحولات و پیشرفت های بسیار زیادی در این حوزه صورت گرفته است است که اطلاع از روند این پیشرفت ها، آخرین دستاوردها و تکنولوژی ها، و توجه به نکات مهم در یک سیستم نظارت تصویری و موارد بسیار دیگر می تواند کمک شایانی به ارتقای کیفیت واستفادهء بهینه از این تجهیزات بنماید.یکی از بخش هایی که در کنار صنایع حفاظت الکترونیک و به عنوان بخش مکمل در این بخش مطرح می شود استفاده از تجهیزات الکترومکانیکی و عمرانی است.

در این زمینه می توان از دکلهاو پایه های نگهدارنده دستگاه های نظارت تصویری , زیر ساخت های آن و سیستم ارتینگ (اتصال زمین) نام برد.در ابتدای طرح، باید مطالعات کاملی بر روی مبحث سیستم های نظارت تصویری، اجزا، استانداردها و تکنولوژی های روز دنیا صورت پذیرد تا دامنه موضوع و ابعاد به خوبی روشن گردد.

در این مرحله مطالعه بر روی بستر سازی سیستم شامل کنده کاری، مسیر کشی و لوله گذاری برای عبور کابل ها، نیز انجام شود.همچنین طراحی دکل ها نیز باید با استفاده از نرم افزارهای تخصصی و توسط متخصصین فن انجام پذیرد. همچنین طراحی سایر تجهیزات همانند بسترهای ارتباطی ، برق گیر و غیره نیز به موازات این مرحله باید انجام پذیرد.

دکل ها و پایه ها یکی مهم ترین عضو ها از مجموعه تجهیزات نظارت تصویری به شمار می آیند. برای طراحی و ساخت دکل و پایه های دوربین رعایت نکاتی حائز اهمیت است:

1- تعیین ارتفاع و زاویه مورد نیاز برای نصب دوربین متناسب با مکانی که نظارت آن برای کارفرما مورد اهمیت است.

2-  تعین نوع دوربین با توجه موقعیت واهداف نظارت تصویری
3-  تعیین الگوی ظاهری ونوع نمای دکل با توجه به موقعیت بومی محل اجرای سیستم , منابع اقتصادی و نظر کارفرما
4- تعیین نوع پوشش ورنگ , متانسب باموقعیت جغرافیایی با جلب نظر کار فرما
5- تعیین مکان نصب و نحوه اجرای دکل
6- تعیین وبررسی بودجه و زمان

مواردی که ذکر شد از مهمترین مراتبی است که منجر به طراحی وساخت یک دکل ویا پایه دوربین مناسب می شود که به تحلیل آن می پردازیم.

برای سفارش یک دکل دوربین ابتدا لازم است مشخص شود که هدف از نصب یک دوربین , کنترل ونظارت بر چه مکان یا موقعیتی است . برای این منظورپس ازرایزنی با کارفرماوجلب نظراو واعمال دیدفنی برموقعیت تعیین شده ارتفاع و زاویه دکل مشخص میشود. سپس باتوجه به موقعیت قرارگیری وفاصله دوربین ازهدف موردنظر , نوع دوربین , لنزدوربین , گردان یاثابت بودن آن و یااینکه برای کنترل مکان , اشیاء , افراد و یا چه موردی انتخاب می شود دوربین مورد نظر انتخاب میگردد, که این یکی از مهم ترین پارامترهای تعیین مشخصات یک دکل مناسب می باشد. دکلی که برای یک دوربین ثابت با لنز معمولی طراحی می شود مسلما با دکلی که برای دوربین 32x گردان و یا دوربین کنترل پلاک طراحی شده است بسیار متفاوت خواهد بود , چرا که برای دوربین ثابت با لنز معمولی که برای کنترل محیط پیرامون دوربین بکار می رود , وزش باد و اثر آن بر لرزش دکل تاثیر چندانی در افت کیفیت تصویر ندارد ولی همین لرزش می تواند منجر به افت کیفیت تصویر وگاهی عدم وضوح کامل تصویر در یک دوربین گردان با زوم 32x که برای کنترل مکان هایی دورتر از محل نصب دوربین است شود. از این رو لازم است برای دوربین های با زوم دقیق تر دکل هایی بکار گرفته شود که از حیث متریال بکار گرفته شده , قطر وضخامت ورق و دیگرپارامترهای طراحی وضعیت ایده آل تری نسبت به دکل های دوربین ثابت داشته باشد.در دکل های با ارتفاع بلند پیشنهاد میشود یا دکل بصورت یک تکه ساخته شود ویا در صورت چند تکه بودن از اتصال پیچ ومهره و فلنچ استفاده کرد ونوع اتصال over lab ویا تلسکوپی که چند تکه از دکل را با فشار در هم فرو مکنند به هیچ وجه برای استفاده در نوع دوربین های fast doom توصیه نمی شود, چرا که این اتصال , اتصال محکم وبدون لرزشی در یک دکل دوربین نمی باشد و معمولا برای دکل های روشنایی بکار میرود. بهترین نوع دکل برای نصب دوربین FAST DOOM استفاده از دکل 8 ویا 12 وجهی خود ایستا با اتصال پیچ ومهره و فلنچ می باشد . بنابراین لازم است با توجه به موقعیت نصب دکل و سرعت منطقه ای باد و ایجاد تناسب آن با نوع دوربین بکار گرفته شده این اطلاعات در طراحی یک دکل ایده آل لحاظ شود.

یکی دیگر از پارامتر های طراحی دکل , طراحی ظاهر و نمای بیرونی وتوجه به دورنمای یک دکل به عنوان یک دکل دوربین می باشد. چرا که لازم است یک هماهنگی بین تمام اجزای سیستم حفاظت و موقعییت محل و فرهنگ بومی محلی منطقه مورد حفاظت برقرار باشد.

گاهی دکل دوربین در یک پالایشگاه ویا یک منطقه ترافیکی است ولازم است ظاهر دکل ودوربین یک ظاهر رعب آور و کاملاآشکار باشد وگاهی در یک منطقه نظامی ویا حراست فرودگاه لازم است دکل با ظاهری معمولی وحتی شبیه یک دکل روشنایی وبه اصطلاح استتار باشد که همین موقعیت بومی وهدف کارفرما از نظارت بزرگترین پارامتر در طراحی ظاهر یک دکل به شمار میاید.

گام بعدی تعیین پوشش دکل است که با توجه به موقعیت جغرافیایی و اهداف کارفرما از بین پوشش های 1- گالوانیزه گرم ,2- رنگ اپوکسی و 3- رنگ معمولی را می توان انتخاب کرد.گالوانیزه گرم نوعی پوشش با ضخامت 120-50 میکرو متر است که از همه انواع پوششها دارای کیفیت ,هزینه وعمر بیشتر است که درصورت استفاده از مواد مرغوب و دیگرشرایط مطلوب عمری با بیش از 50سال را خواهد داشت وبرای مناطق با رطوبت بالا بسیار مورد استفاده است. در این پوشش دهی دکل را پس از ساخت و سیر مراحل مختلف چربی گیری واسیدشویی و… به وان محتوی روی مذاب داخل می کنند وپس از چند دقیقه آن را خارج کرده و سرد می نمایند که برای یک کیفیت مطلوب تمامی مراحل می بایست زیر نظر یک کارشناس مجرب انجام پذیرد.

در پوشش نوع دوم از رنگ اپوکسی که یک نوع پوشش ضد اب و اتش است و از مشتقات مواد پلیمری می باشد استفاده می شود . در این پوشش دهی که معمولا بر روی سطح بیرونی صورت میگیرد از یک دستگاه نیمه اتوماتیک رنگ پاش ویا قلم مو استفاده می شود. این پوشش دارای هزینه وعمر کمتر از گالوانیزه گرم بوده و برای مکان های رطوبتی کاربرد مطلوبی دارد.نوع سوم نیز استفاده از رنگ های معمولی بوده که معمولا برای مکان های گرم وخشک استفاده داشته و به دلیل ارزان بودن این پوشش معمولا در صدر توجهات اقتصادی می باشد که البته از نظر کیفی و فنی در مرتبه آخر قرار می گیرد.و کارفرما می بایست هر از گاهی بر روی دکل نصب شده تجدید پوشش نماید.

مرحله بعد بررسی مکان نصب می باشد. این که دکل برروی زمین ویا دیوار ویا پشت بام نصب می شود یکی دیگر از عوامل تاثیر گذار بر طراحی دکل و در نظر گرفتن زیر ساخت های نصب آن است. در صورتی که مکان نصب دکل بر روی زمین باشد می بایست فونداسیونی متناسب با شرایط دکل و نوع خاک منطقه طراحی وساخته شود. که می تواند بسته به زمان پروژه در محل ویا به صورت پیش ساخته و دفنی ساخته شود.

Write a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.