• سیستم ارت :

برای جلوگیری از صدمه زدن صاعقه به دکل و آنتن هایی که بر روی آن نصب می شود از سیستم ارت استفاده می شود. اولین عضو سیستم ارت میله برق گیر (میله ارت) می باشد. که جنس آن مس بوده و معمولا˝ به طول 1.5 متر می باشد و در بالاترین نقطه دکل نصب می شود، برای اینکه برقی که وارد میله برق گیر می شود به زمین منتقل شود که از دو راه استفاده می شود :
الف- سیم مسی : سیم مسی را که 10 متر از طول دکل بلند تر است از یک سو به انتهای میله برق گیر و از سوی دیگر به صفحه مسی متصل می شود که این صفحه درون چاه ارت * قرار می گیرد.
ب- شینه مسی یو شکل : در دکل های مخابراتی به جای استفاده از سیم مسی ، شینه به کاربرده می شود.به این ترتیب که در نقطه اتصال فلنچ های هر سکشن به یک پیچ از آن متصل می شوند و به این ترتیب برق را به پایین دکل متصل می کنند و در محل قرارگیری انکربولت ها یک شینه صاف قرار داده می شود و به آن مقداری سیم مسی متصل می شود که رابط سیستم شینه ها و چاه ارت * می باشد.
* چاه ارت : محلی برای تخلیه برق به زمین می باشد. چاه ارت را د رجاهایی که پایین ترین سطح را داشته و احتمال دسترسی به رطوبت حتی الامکان در عمق کمتری وجود داشته باشد و یا در نقاطی که بیشتر در معرض رطوبت و آب قرار دارند مانند زمین های چمن ، باغچه ها و فضاهای سبز حفر می کنند. معمولا˝ عمق 6 متر و قطر 80 سانتیمتر برای حفر چاه مناسب است. محدوده مقاومت مخصوص چند خاک در ذیل آمده است :

نوع خاک مقاومت مخصوص زمین ( اهم متر )
باغچه ای 5 الی 50
رسی 8 الی 50
مخلوط رسی ، شنی و ماسه ای 25 الی 40
شن و ماسه 60 الی 100
سنگلاخی و سنگی 200 الی 10000

 

  • سیستم روشنایی:

معمولا˝در محل های مرتفع نصب می شود و خود دکل نیز دارای ارتفاع می باشد . برای اینکه در شب محل قرارگیری دکل مشخص باشد. از سیستم روشنایی استفاده می شود. چراغ در بالاترین ارتفاع دکل نصب می شود. دو نوع سیستم روشنایی وجود دارد .
سیستم اول شامل : لامپ ال ای دی ، چراغ فلزی ، کابل و فتوسل می باشد. فتوسل دستگاهی است که تشخیص نور می دهد و پس از تشخیص ،دستور خاموش یاروشن شدن را به چراغ انتقال می دهد.لامپ درون چراغ فلزی در بالاترین نقطه دکل قرارمی گیرد و بوسیله کابل برق به منبع متصل می شود. در این بین در ارتفاع حدودا˝10 متر از سطح زمین فتوسل را قرار می دهند متصل می شود.

سیستم روشنایی نوع دوم سیستم چراغ  خورشیدی  ( یا سولار )  می باشد . این سیستم فقط شامل چراغ خورشیدی می باشد اما این چراغ تمام اجزا را داراست به طوری که درون آن یک لامپ ال ای دی وجود دارد. فتوسل بر روی خود چراغ و سیستمی برای شارژ آن از طریق نور خورشید موجود است.

در سیستم چراغ خورشیدی از کابل استفاده نمی شود و به همین دلیل عوامل طبیعی و غیرطبیعی به آن آسیب نمی رساند.

به طور کلی با توجه به مقرون به صرفه بودن و احتمال آسیب پذیری کمتر  سیستم روشنایی خورشیدی (سولار) پیشنهاد می گردد.