دکل مهاری

دکل مهاری یکی از انواع دکل که عرض آن در تمام طول دکل به یک اندازه می باشد و تغییر نمی کند و توسط سیم های مهار نگه داری و مهار می شود. این دکل ها برای نصب، نیاز به فضای زیادی دارند، از مزیت های این دکل ها می توان به مقرون به صرفه بودن و سرعت نصب بالای آن اشاره کرد.

اجزای دکل مهاری

گوشواره دکل مهاری

۱- گوشواره
برای افزایش شعاع خم سیم مهاری و عدم اتصال مستقیم ان به انکرراد استفاده میشود و باعث افزایش طول عمر سیم مهار می گردد و از آسیب رسیدن به سیم مهار در محل اتصال سیم مهار جلوگیری می کند.

گوشواره
گوشواره دکل مهاری

 

کرپی

برای نصب کرپی، سیم مهار خم خورده و اورلپ به طول ۵۰ سانتی متر برای آن در نظر گرفته می شود سپس سیم مهار در این فاصله به وسیله ۲ یا ۳ کرپی به خودش متصل و محکم می شود. کرپی ها باید طبق تصویر زیر و به روش صحیح به طوری که هرسه در یک جهت باشند نصب شوند.

سیم مهار دکل مهاری

جهت حفظ پایداری دکل های مهاری در هنگام وزش باد از سیم مهار استفاده می شود، سیم مهارها از جنس فولاد پرمقاومت است که مقاومتش حدود ۵۰۰۰ کیلوگرم بر سانتی متر مربع می باشند و مدل های بافته شده ی آن در سایز های ۶ تا ۱۶ موجود می باشد. جهت دکل های عادی با ظرفیت های کم سیم های مهاری در سایز های ۶ تا ۸ پاسخگوی طراحی هستند.

سیم مهار دکل مهاری
سیم مهار دکل مهاری

سکشن

سکشن های دکل مهاری از لوله, میلگرد و پیچ تشکیل شده اند و میلگرد های دکل مهاری از نوع بدون آج ساده اند. ارتفاع هر سکشن در دکل های مهاری سه متر می باشد. ضخامت لوله و میلگرد ها بنا به ارتفاع دکل متغیر است اما بعنوان یک طرح کلی لوله سایز ۳۲ و میلگرد سایز ۱۰ میتواند پاسخگوی نیازهای سازه ای باشند. اتصال لوله و میلگرد دکل های مهاری توسط جوشco2 انجام می شود.

سکش دکل مهاری
سکش دکل مهاری

انکرراد

انکرراد ها جهت اتصال سیم های مهار به فونداسیون مورد استفاده قرار می گیرند، سایز انکرراد ها بنا به تعداد سیم های مهاری تغییر میکند. جهت عدم خوردگی انکرراد ها نیز از گالوانیزه گرم بهره گرفته می شود.

انکرراد
انکرراد

انکربولت

جهت اتصال دکل مهاری به فونداسیون از انکر بولت استفاده می شود، تعداد انکربولت ها بر اساس ارتفاع و وزن دکل از ۱ تا ۳ عدد متغیر است. در انکربولت نیز گالوانیزه شدن قسمت های بیرون زده الزامیست.

انکربولت
انکربولت

صفحه تعادل

برای  وصل کردن چند سیم مهار به زمین یا دیوار از ورق های تعادل استفاده می شود این ورق ها به گونه ای سوراخ کاری و برش داده می شوند که از یک سمت سیم مهار به آن وصل شود و از سمت دیگر متصل به انکرراد شوند. ضخامت ورق و فواصل سوراخ ها باید بر اساس نیروی سیم مهار ها طرح و کنترل گردد. قطر سوراخ نیز باید به گونه ای باشد که در ورق ها لهیدگی ایجاد نشود. در صورتیکه نیرو ی سیم مهار ها زیاد باشد توصیه می شود از دو ورق در کنار هم استفاده شود.

مهار کش

برای اطمینان از عملکرد سیم مهار ها و شل نبودن آن ها از مهار کش استفاده می شود. مهارکش یا بست قورباغه ای وسیله ای است که به وسیله چرخاندن آن می توان در اعضا کشش اولیه ایجاد کرد طبق توصیه ایین نامه ها کشش اولیه سیم مهار ها باید ۱۰%مقاومت آن ها باشد که این کشش به وسیله مهار کش ایجاد می شود. مهارکش ها در دو نمونه متفاوت می باشند که در شکل ۱ مهارکش دوسر گرد و شکل ۲ مهارکش یک سر گرد می باشد.

مهارکش دکل مهاری
مهارکش دکل مهاری

تسمه کمر بندی

در محل اتصال سیم مهار به دکل(ارتفاع ۹ متری و ۶ متری) نیروی زیادی از جانب سیم به دکل وارد می شود. مهندسین توصیه می کنند این نیرو فقط به یک عضو از دکل وارد شود، این نیرو را می توان به وسیله تسمه کمربندی میان تمام المانهای دکل در آن ارتفاع توزیع کرد.