خصوصیات قطعات در انواع دکل خود ایستا

خصوصیات قطعات در انواع دکل خود ایستا

کلیه دکل ها از جمله دکل خود ایستا ۴ پایه به صورت قطعات و اجزای از پیش ساخته شده هستند. که این قطعات میتوانند به راحتی بهم مونتاژ شوند. موادی که در این قطعات استفاده می شود معمولا از فولاد ST37 می باشد. برای مقاومت بیشتر بعضی از قطعات خاص از فولاد ST44 یا ST52 استفاده میشود. برای طراحی فونداسیون دکل‌های مخابراتی میزان فشار وارد شده دکل بر فونداسیون و همچنین نوع خاک محل نصب دارای اهمیت میباشد. قطعات این دکل از هم جدا می باشد و به صورت مجزا ساخته می شوند. سپس برای جلوگیری از زنگ زدگی و خوردگی توسط گالوانیزه گرم پوشش داده میشود. نصب قطعات این دکل آسان میباشد و میتوان با استفاده از نقشه ای که همراه قطعات است به راحتی آنها را بهم متصل نمود. پیچ و مهره‌های دکل‌ها اغلب از نوع پیچهای مقاوم گرید ۸٫۸ بوده و به صورت گالوانیزه گرم استفاده می شود.

دکل خود ایستا شامل موارد زیر می باشد:

  • دکل خود ایستا۳ پایه لوله نبشی
  • دکل خود ایستا۳ پایه تمام نبشی
  • دکل خود ایستا۴ پایه
  • دکل ICB
  • دکل RDS
  • دکل NB

که در ادامه همه آن ها رو توضیح خواهیم داد.

دکل خود ایستا ۳ پایه لوله نبشی

دکل خود ایستا ۳ پایه لوله نبشی دارای سه پایه اصلی است. و به صورت مشبک می باشد. برای ساخت پایه های این دکل از نبشی ۶۰ درجه استفاده میکنند. همچنین از پروفیل های خمکاری شده و میلگرد های توپر و… در ساخت آن به کار برده می شود. قطعات داخلی دکل خود ایستا ۳ پایه لوله نبشی از  نبشی ، لوله ، میلگرد ساخته شده است. این نوع دکل مناسب آنتن های مایکرویوو و برای نصب آنتن های موبایل و بیسیم می باشد.

خصوصیات کلی دکل خود ایستا ۳ پایه لوله نبشی

هر سکشن از این نوع دکل غالبا ۶ متر می باشد. که می تواند انواع دکل ها نگهداری کند. و توانایی مقاومت جلوی نیروی باد های قوی را دارد. برای طراحی دکل خود ایستا ۳ پایه لوله نبشی به مورد را باید در نظر گرفت ۱٫نوع و تعداد آنتن ها ۲٫سرعت باد منطقه نصب دکل

قطعات این دکل از هم جدا می باشد و به صورت مجزا ساخته می شوند. سپس برای جلوگیری از زنگ زدگی و خوردگی توسط گالوانیزه گرم پوشش داده میشود. نصب قطعات این دکل آسان میباشد و میتوان با استفاده از نقشه ای که همراه قطعات است به راحتی آنها را بهم متصل نمود

انواع دکل خود ایستا ۳ پایه لوله نبشی

  1. دکل خود ایستا۳ پایه لوله نبشی : اجزای داخل این نوع دکل به صورت نبشی می باشد. و دارای پایه های لوله ای است. در اینجا وقتی بخواهیم اجزای داخلی دکل را بهم متصل کنیم از پیچ و مهره استفاده می کنیم. اتصالات سکشن این نوع دکل به صورت فلنچی است.
  2. دکل خود ایستا ۳ پایه تمام نبشی:  پایه های این دکل به صورت نبشی ۶۰ درجه می باشد. که تمام اجزای آن از نبشی تشکیل شده است. دکل خود ایستا ۳ پایه تمام نبشی می تواند تعداد آنتن زیاد را که باسطح باد خور بالا قرار دارد، تحمل کند. در این دکل برای اتصال از پیچ و مهره استفاده می شود.

تبریز دکل تولید کننده انواع دکل های خود ایستا ۳ پایه شامل دکل خود ایستا ۳ پایه تمام نبشی و دکل خود ایستا ۳ پایه لوله نبشی با استاندارد های روز دنیا و مخابرات ایران می باشد.

دکل خود ایستا ۳ پایه تمام نبشی

یکی از انواع دکل های خود ایستا ۳ پایه ، دکل خود ایستا ۳ پایه تمام نبشی می باشد. اجزای داخلی این دکل از بریس، هوریزنتال، ریداندنت و … تشکیل شده است و از نبشی ۹۰ درجه ساخته شده اند. پایه های اصلی این دکل نیز از نبشی ۶۰ درجه ساخته شده است.

این نوع دکل ها دارای ۳ یا ۴ پایه اصلی بوده و قطعات داخلی آن به صورت خرپایی به هم متصل میشوند. و معمولا برای نصب آنتن های مایکروویو ، موبایل و وایرلس می باشد. دکل خود ایستا ۳ پایه تمام نبشی میتواند از انواع تجهیزات و آنتن های مخابراتی نگهداری کند. تحمل فشار نیروی باد های مختلف بر دکل را دارند.

روش های ایجاد زاویه ۶۰ درجه در دکل خود ایستا ۳ پایه تمام نبشی

روش اول‌: بر روی نبشی های پایه اصلی یک نیرو مکانیکی وارد میکنیم. قبل از این که قطعات دکل را بهم متصل کنیم، بین بال ها زاویه را از ۹۰ درجه به ۶۰ درجه تغییر حالت میدهیم.

روش دوم: در روش اول وقتی نبشی ها را خم میکنیم، ترک هایی بر روی نبشی ها به وجود می آید. درنتیجه برای رفع این مشکل میتوان در محل خم از پلیتهای اتصال روی محیط  جهت متصل کردن نبشی های داخلی به پایه اصلی ، از یک مثلث متساوی الاضلاع استفاده کرد.

دکل خود ایستا ۴ پایه

یکی از انواع دکل خود ایستا، دکل خود ایستا ۴ پایه می باشد. پایه های اصلی و قطعات و اجزای داخلی این دکل شامل بریس ها، ریداندنت ها، هوریزنتال ها و … می باشد. که از نبشی ۹۰درجه ساخته شده است. و همانطور که از نام آن پیداست دارا ۴ پایه اصلی است. این دکل مناسب برای نصب انواع آنتن های مایکروویو ، موبایل و وایرلس می باشد. و مبنای طراحی این نوع دکل ها میزان بارگذاری و سرعت باد منطقه نصب می باشد.

دکل خود ایستا طرح ICB

در دکل ICB پایه های اصلی دکل از لوله بدون درز که به آن مانیسمان می گویند تشکیل شده است. این دکل یک نوع دکل خود ایستا ۳ پایه می باشد. اجزای داخلی دکل ICB ازمیلگرد تشکیل شده است. که این میلگرد ها به صورت خرپایی بین پایه های اصلی متصل شده اند. دکل ICB قابلیت جابه جایی دارد زیرا از فونداسیون از پیش ساخته شده برخودار می باشد. از دقت بالایی برای طراحی این نوع دکل استفاده شده است. و نصب آن آسان و سریع است زیرا دارای سکشن های یکپارچه می باشد. دکل ICB از ارتفاع ۲۴ تا ۳۶ متری در سکشن های ۶ متری با قاعده مثلثی طراحی و نصب شده اند. برای نصب دکل ICB از جرثقیل استفاده میشود. تمام اجزای دکل با گالوانیزه گرم پوشش داده شده است. تا از خوردگی و زنگ زدگی جلوگیری کند. پیچ و مهره‌های دکل‌ ICBمعمولا از نوع پیچهای مقاوم گرید ۸٫۸ بوده و به صورت گالوانیزه گرم استفاده می شود.

دکل خود ایستا طرح RDS

دکل RDS همانند دکل ICB پایه های اصلی آن ازلوله بدون درز که به آن مانیسمان میگویند تشکیل شده است. قطعات داخلی این نوع دکل شامل بریس ها ، هوریزنتال ها ، ریداندنت ها و … می باشد. این اجزا از نبشی ساخته می شوند. پایه های اصلی دکل RDS نسبت به دکل های خود ایستا دیگر بهم نزدیک می باشد. که این ویژگی برای فضاهای کوچک مانند فضای شهری بسیار مناسب می باشد.  که عموما برای نصب آنتن های مایکروویو ، موبایل و وایرلس استفاده می شود.

دکل خود ایستا طرح NB

دکل NB یک نو دکل خود ایستا ۴ پایه می باشد. این دکل دارای ۴ پایه اصلی است که این پایه ها نسبت به دکل های خود ایستا ۴ پایه دیگر بهم نزدیکتر می باشد. و همین ویژگی سبب شده تا این دکل مناسب فضای های محدود مانند فضای شهری شود. قطعات و اجزای داخلی این دکل شامل بریس ها ، هوریزنتال ها ، ریداندنت ها و … می باشد. و عموما مناسب برای نصب آنتن های مایکروویو ، موبایل و وایرلس می باشد.

آئین‌نامه‌ها و استانداردهای استفاده از دکل خود ایستا

  1. آئین نامه ۲۸۰۰ ایران
  2. آئین نامه فولاد AISC
  3. استاندارد طراحی دکل‌های مخابراتی EIA-RS-222-f

فونداسیون برای دکل های مخابراتی

طبق استاندارد EIA-RS-222-f برای دکل های مخابراتی دو نوع فونداسیون معرفی شده است:

۱٫فونداسیون عمقی: در دکل‌های خودایستا بدلیل بروز کشش در یکی از پایه‌ها به صورت پاشنه‌ای و در دکل‌های مونوپل بدلیل بروز گشتاور زیاد در پای دکل به صورت شمعی طرح می‌شود.

۲٫به دلیل مشکلات حفاری در زمین های سنگی فونداسیون ها به صورت گسترده و سطحی طراحی میشود. که بتواند گشتاور ناشی از واژگونی را به دلیل جرم بالای خود تحمل کنند.

طبق نقشه موجود تمام قطعات و اجزای دکل به صورت مجزا ساخته شده اند. و برای جلوگیری از زنگ زدگی و خوردگی این قطعات را با گالوانیزه گرم پوشش می دهند. پیچ و مهره‌های دکل‌ها معمولا از نوع پیچهای مقاوم گرید ۸٫۸ می باشد.

با توجه به شرایط محل نصب دکل خود ایستا ۳ پایه، نصب این نوع دکل ها با جرثقیل یا به وصورت دستی انجام مبشود.

تبریز دکل کو به عنوان یکی از بزرگترین تولید کنندگان و ارائه دهندگان خدمات دکل های مخابراتی توانایی طراحی، ساخت و اجرای انواع دکل های مهاری در سراسر کشور ایران را دارا می باشد.